Bankructwa firm w Polsce (Business Life Polska)
Coraz więcej firm w Polsce upada. W mediach co jakiś czas pokazują się nowe informacje o zwolnieniach i bankructwach. Dlaczego tak się dzieje? Chociaż nasza firma szczęśliwie ma…
Ciche odejście jest bardzo problematyczne ze względu na to, że nie zawsze menedżer je dostrzeże, nie zawsze też jest możliwość wyciągnięcia konsekwencji wobec pracownika – w końcu nikogo nie można ukarać za to, że robi tylko to co do niego należy. Głośne odejście również jest problematyczne, ale symptomy są skrajnie inne, takie, których nie sposób przeoczyć.
Tutaj, tak jak w przypadku „cichego” odpowiednika, również spada efektywność i wydajność. Obniżają się morale zespołu, cierpi kultura pracy. Jednak na tym nie koniec. Przejawy loud quitting to np. publiczne sprzeciwianie się menedżerowi i podkopywanie jego autorytetu, zastraszanie i szantaż, rozpowiadanie oszczerstw o firmie i pomawianie członków zespołu oraz kadry kierowniczej jak i tzw. staffing, czyli mobing, w którym ofiarą jest kierownik.
Nie zawsze, ale często. Wpływ na wrogie zachowanie pracownika może też mieć wypalenie zawodowe, przenoszenie do pracy problemów osobistych, niskie poczucie sprawczości czy pewności siebie. Jednak menedżer dysponującymi odpowiednimi umiejętnościami oraz wiedzą psychologiczną może ograniczyć zarówno powstawanie jak i wpływ wymienionych czynników.
Pamiętajmy, że menedżerowie również popełniają błędy i czasami zachowanie pracownika bierze się z niedociągnięć lub pomyłek zwierzchnika. Przy czym błąd nie musi być wynikiem danej aktywności, może również wynikać z bierności, czego przykładem będzie zarówno niedocenianie pracownika, jak i zbyt późne reagowanie na nieakceptowalne zachowania. Finalnie często też wina leży w złym dopasowaniu stylu przywództwa do danej sytuacji.
Jako, że w najnowszym wydaniu czasopisma Business Life Polska szeroko omówiłem zagadnienie loud quittingu – nie chciałbym tutaj powielać artykułu. Podam Ci jednak link, gdzie zupełnie za darmo przeczytasz moją obszerną analizę na ten temat, wraz ze wskazówkami jak zapobiegać głośnemu odejściu i jakie są możliwe wyjścia z sytuacji, kiedy problem się pojawi.
Link tutaj – Loud Quitting: kiedy niezadowolenie jest zagrożeniem.
PS. Przeczytaj również o tym czy jest wspomniany na początku artykułu quiet quitting.
Coraz więcej firm w Polsce upada. W mediach co jakiś czas pokazują się nowe informacje o zwolnieniach i bankructwach. Dlaczego tak się dzieje? Chociaż nasza firma szczęśliwie ma…
Pokolenie Z jest już obecne na rynku pracy od jakiegoś czasu. „Zetki” przychodzą do firm nie tylko w roli szeregowych pracowników, ale często piastują stanowiska menedżerskie. Czym się charakteryzują…
Quit quitting już jest zjawiskiem znanym, opisanym w prasie biznesowej setki razy. Teraz jednak pora omówić czym jest głośne odejście, które spędza sen z powiek wielu menedżerom. Ciche…
W tym tekście przedstawiam esencję na temat quiet quittingu i potencjalnych zagrożeń. To ważne, bo statystyki są przerażające. Chociaż napisałem cały artykuł o quiet quitting, mam świadomość, że…