HR-owy powrót do podstaw
HR staje się coraz bardziej techniczny. Tworzone są koncepcje, modele, wymyślane coraz nowsze benefity. A czasami największe braki są w podstawach. Istnieje przekonanie, zresztą prawdziwe, że „przychodzi się…
Być może część osób uzna ten wpis za niezbyt grzeczny, ale, żeby być skutecznym, nie można się oszukiwać. Wygląd się liczy – a potwierdzeń możemy szukać zarówno w nauce o ewolucji, jak i o psychice ludzkiej.
Grajmy więc w grę według jej zasad i wygrywajmy. Ale od początku…
Mózg to pożeracz energii. Arcymistrzowie szachowi potrafią spalić podczas jednego dnia turnieju nawet 6000 kcal*. Dzisiaj, przynajmniej w rozwiniętych cywilizacjach ludzie nie głodują i nie muszą aż tak oszczędzać energii (właściwie to nagminnie występują problemy z nadwagą), ale kiedyś było oczywiście inaczej. Naturalnym było więc to, że mózg musiał sam sobą zarządzać – i oszczędzać energię.
Stereotyp to nic innego jak uproszczenie, które najczęściej opiera się na pewnej statystyce. Jeżeli pięciu z moich kolegów zostało zjedzonych przez lwa, to nie będę się zastanawiał czy apetyt i agresja jest domeną wszystkich dzikich kotów. Oszczędzę sobie energię.
Z powyższego akapitu wyłania się kolejna funkcja stereotypu tj. zapewnienie bezpieczeństwa. Ciężko więc mówić, że stereotypy są złe – pomagają oszczędzić energię wydatkowaną przez mózg oraz sprawiają, że nie musimy za każdym razem sprawdzać „czy lew jest głodny”.
Na stereotypach bazują też filmy czy nawet bajki dla dzieci – jest szlachetny, piękny Kopciuszek i wredne, brzydkie siostry. Jest „piękna”, ale jest i „Bestia” (która jednak jest dobra, ale to dlatego że wewnątrz drzemie urodziwy książę).
Oczywiście wiemy, że są wyjątki i stereotypy mogą być krzywdzące. Więc dzisiaj, kiedy już mamy pożywienie oraz nie staniemy się zapewne pokarmem dla wygłodniałych zwierząt – można by odpuścić i każdy przypadek analizować osobno i nie popadać w uproszczenia. Ale cóż – mózg tak szybko nie ewoluuje, a ja mówię jak jest, a nie jak chcemy żeby było.
Poza tym, czasem uproszczenia się przydają. Jeżeli idziemy sami nocą, nie ma ludzi wokół a za nami idzie trzech dwumetrowych, łysych Panów w ortalionie to, chociaż może to być świetne trio, bezpiecznie założyć, że lepiej się czym prędzej oddalić.
Efekt aureoli, zwany również efektem halo, polega na tym, że ładnym, zadbanym ludziom (czy też estetycznie ubranym etc.) przypisujemy od razu dobre cechy.
Efekt diabelski działa odwrotnie.
Jeżeli wiesz, że lepszy wygląd oznacza, że ludzie będą na Ciebie lepiej patrzyli i przypisywali Ci dobre cechy – zadbaj o niego. Ćwicz, aby zgubić tkankę tłuszczową, zadbaj o odpowiedni ubiór, zrób sobie manicure (to dotyczy również mężczyzn). Dobierz ładne oprawki. Poczytaj o modzie. Popracuj nad mową ciała.
Zadbanie o wygląd daje lepsze szanse w sprzedaży, podnosi też Twoją charyzmę (ponieważ zwiększa pewność siebie) i sprawia że ludzie bardziej Ci ufają.
Jak pisałem w poście o tym jak wpływać na ludzi (sprawdź: 7 zasad Cialdiniego) – jednym z czynników perswazji jest autorytet oraz sympatia. Poprzez wygląd można pracować nad jednym i nad drugim. Ludzie Cię lubią i Tobie ufają.
Pod koniec dnia faktycznie to „wnętrze” zdaje się być ważniejsze. Ale to raczej dotyczy relacji, gdzie będziesz miał szanse je pokazać.
W sytuacjach transakcyjnych (nawet przy dobrej relacji z klientem) raczej nie będziesz miał tak wielu okazji, by pokazać „co Ci w duszy gra”, szczególnie jeżeli chcesz zrobić dobre pierwsze wrażenie.
Pamiętaj – o własny wygląd można zadbać. I jak wskazuje dzisiejszy post – należy.
*Dorota Traczyk-Bednarek, Dieta sportowca, Ile kalorii spalasz grając w szachy? Dieta Szachisty!, https://dieta-sportowca.pl/2020/07/ile-kalorii-spalasz-grajac-w-szachy-dieta-szachisty/ [dostęp 27/09/2022).
HR staje się coraz bardziej techniczny. Tworzone są koncepcje, modele, wymyślane coraz nowsze benefity. A czasami największe braki są w podstawach. Istnieje przekonanie, zresztą prawdziwe, że „przychodzi się…
Klienci wymuszają zmiany i sytuacja wymusza zmiany. Czy więc warto jest się zmieniać? Jeżeli spojrzysz na to, że YouTube miał być portalem randkowym – zapewne tak. Słuchać klienta…
Na rynku nie wygrywają ci, którzy robią wszystko po trochu. Wygrywają ci, którzy robią mniej – ale za to doskonale. Lisy są przebiegłe, zwinne, ciekawe świata, szybkie, a…
Doradztwo biznesowe nie dotyczy tylko wielkich korporacji – porady biznesowe są również domeną mniejszych firm. Pozostają kluczowe pytania – czy warto i czy to się opłaca? Wszyscy znamy…