Dzisiaj omówię lekturę dotyczącą feedbacku – pojęcia, które w korporacyjnej rzeczywistości jest odmieniane przez wszystkie przypadki, a mimo to nie zawsze dobrze rozumianego. Otóż, żeby feedback stanowił składnik skutecznego zarządzania i żeby miał sens – musi spełnić kilka wymogów.

 

Omawiana przez mnie pozycja na na pewno jest potrzebna – w końcu prawie każdy uważa, że dobrze przekazuje informację zwrotną, ale mało który odbiorca jest w stanie to potwierdzić.

 

Polski tytuł: Feedback (i inne brzydkie słowa) : Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna i jak to robić dobrze

Oryginalny tytuł: Feedback (and Other Dirty Words) : Why We Fear It, How to Fix It

Autorstwo: M. Tamra Chandler (założycielka uznanej firmy konsultingowej PeopleFirm LCC), Laura Dowling Grealish (starsza konsultantka w PeopleFirm LCC)

Polskie tłumaczenie: Magda Witkowska

Wydawnictwo: MT Biznes

 

Recenzja właściwa

Książka jest krótka, pisana prostym, ale zwięzłym językiem. Przedstawione są ciekawe przykłady, a autorki starają się odnieść wiedzę do realnych sytuacji.

 

W lekturze nie znajdziemy obszernych tłumaczeń teoretycznych z zakresu komunikacji czy zarządzania ludźmi. Nie ma też miejsca na rysy historyczne. Autorki nie starają się popisać wiedzą ogólno-menedżerską i trzymają się tematu. I całe szczęście! Dzięki temu dostajemy pewną esencję, wiedzę w pigułce.

 

Uczymy się spojrzenia na feedback przez pryzmat nowoczesnego, otwartego zarządzania. Jest prezentowany co prawda tylko jeden punkt widzenia, co może stanowić pewną wadę, jeżeli ktoś chciałby trochę mocniej zagłębić się w rozważania. Jednak dla celów szkoleniowych (czy też poradnikowych) taka forma jest optymalna. Pamiętać należy jednak, że lekturze (w zasadzie każdej) powinna towarzyszyć refleksja i wiedzę należy odpowiednio przetrawić. Nie powinniśmy więc z zapałem neofity stosować nowych nauk, tylko powoli wprowadzać zawarte w książce metody i dopasowywać je do swojej sytuacji.

 

Dla mnie wadę stanowił lekko przydługi i filozoficzny wstęp, ale może to dlatego, że też wiele podobnych pozycji czytałem. Jeżeli ktoś ma pierwszy raz styczność z przedstawionym przez autorki podejściem do zarządzania – może się okazać, że takie wprowadzenie w temat jest potrzebne.

 

Wiedza jaką zyskasz

Dowiesz się nie tylko jak prawidłowo przekazywać feedback, ale również jak się zachowywać, kiedy ktoś Ci takiego udzieli. Dowiesz się nawet jak (i dlaczego warto) o informację zwrotną zabiegać. Poznasz ciekawe modele, tak jak np. model CONNECT, o którym pisałem tutaj.

Olbrzymią wartością jest jednak nie tyle wiedza „wykonawcza” czy gotowe schematy, ile samo podejście do komunikacji firmowej i zarządzania ludźmi. Książka burzy utarte (przestarzałe) wzorce i stanowi początek do skuteczniejszego działania.

 

Wartość teoretyczna

Wiedza przedstawiona w dużej mierze jest oparta na badaniach czy fachowej literaturze. Z pewnością można uznać lekturę za zgodną z nurtem teoretycznym i dającą na tym polu wiele od siebie. Nie jest to jednak klasyczny podręcznik.

Ocena: Duża wartość teoretyczna.

 

Wartość praktyczna

Pozycja bez wątpienia stanowi dobry materiał szkoleniowy, a poprzez przykłady i scenki z życia ukazuje, jak wiedzę można użyć w praktyce.

Warto dodać, że wiedza, którą przedstawiają autorski jest w znakomitej mierze pokłosiem ich własnych doświadczeń.

Myślę, że jest to chyba najważniejszy z punktów recenzji – w końcu warto się uczyć tego co działa.

Ocena: 9/10

 

Ocena ogólna

Książka nie jest wolna od wad, ale jak już wskazałem – jest praktyczna i jednocześnie ma podstawy teoretyczne. Jest pigułką wiedzy i przedstawia nowoczesne spojrzenie na zarządzanie. Na pewno warto się z nią zapoznać.

Ocena ogólna: 9/10

 

Podsumowanie

Jeżeli masz problemy z udzielaniem feedbacku, jest to książka dla Ciebie. Jeżeli masz problemy z przyjmowaniem feedbacku – również sięgnij po tę pozycję.

Jeżeli chcesz być lepszym menedżerem, liderem, przywódcą – nie zwlekaj i idź do księgarni.

 

Subskrybuj
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Rafał
3 lat temu

Niby bym kupił i przeczytał, ale pewnie będzie 125 w kolejce.

Rafał
3 lat temu

To czekam jak must have 🙂

 

Może zainteresują Cię poniższe posty?