Bankructwa firm w Polsce (Business Life Polska)
Coraz więcej firm w Polsce upada. W mediach co jakiś czas pokazują się nowe informacje o zwolnieniach i bankructwach. Dlaczego tak się dzieje? Chociaż nasza firma szczęśliwie ma…
Omawiana przez mnie pozycja na na pewno jest potrzebna – w końcu prawie każdy uważa, że dobrze przekazuje informację zwrotną, ale mało który odbiorca jest w stanie to potwierdzić.
Polski tytuł: Feedback (i inne brzydkie słowa) : Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna i jak to robić dobrze
Oryginalny tytuł: Feedback (and Other Dirty Words) : Why We Fear It, How to Fix It
Autorstwo: M. Tamra Chandler (założycielka uznanej firmy konsultingowej PeopleFirm LCC), Laura Dowling Grealish (starsza konsultantka w PeopleFirm LCC)
Polskie tłumaczenie: Magda Witkowska
Wydawnictwo: MT Biznes
Książka jest krótka, pisana prostym, ale zwięzłym językiem. Przedstawione są ciekawe przykłady, a autorki starają się odnieść wiedzę do realnych sytuacji.
W lekturze nie znajdziemy obszernych tłumaczeń teoretycznych z zakresu komunikacji czy zarządzania ludźmi. Nie ma też miejsca na rysy historyczne. Autorki nie starają się popisać wiedzą ogólno-menedżerską i trzymają się tematu. I całe szczęście! Dzięki temu dostajemy pewną esencję, wiedzę w pigułce.
Uczymy się spojrzenia na feedback przez pryzmat nowoczesnego, otwartego zarządzania. Jest prezentowany co prawda tylko jeden punkt widzenia, co może stanowić pewną wadę, jeżeli ktoś chciałby trochę mocniej zagłębić się w rozważania. Jednak dla celów szkoleniowych (czy też poradnikowych) taka forma jest optymalna. Pamiętać należy jednak, że lekturze (w zasadzie każdej) powinna towarzyszyć refleksja i wiedzę należy odpowiednio przetrawić. Nie powinniśmy więc z zapałem neofity stosować nowych nauk, tylko powoli wprowadzać zawarte w książce metody i dopasowywać je do swojej sytuacji.
Dla mnie wadę stanowił lekko przydługi i filozoficzny wstęp, ale może to dlatego, że też wiele podobnych pozycji czytałem. Jeżeli ktoś ma pierwszy raz styczność z przedstawionym przez autorki podejściem do zarządzania – może się okazać, że takie wprowadzenie w temat jest potrzebne.
Dowiesz się nie tylko jak prawidłowo przekazywać feedback, ale również jak się zachowywać, kiedy ktoś Ci takiego udzieli. Dowiesz się nawet jak (i dlaczego warto) o informację zwrotną zabiegać. Poznasz ciekawe modele, tak jak np. model CONNECT, o którym pisałem tutaj.
Olbrzymią wartością jest jednak nie tyle wiedza „wykonawcza” czy gotowe schematy, ile samo podejście do komunikacji firmowej i zarządzania ludźmi. Książka burzy utarte (przestarzałe) wzorce i stanowi początek do skuteczniejszego działania.
Wiedza przedstawiona w dużej mierze jest oparta na badaniach czy fachowej literaturze. Z pewnością można uznać lekturę za zgodną z nurtem teoretycznym i dającą na tym polu wiele od siebie. Nie jest to jednak klasyczny podręcznik.
Ocena: Duża wartość teoretyczna.
Pozycja bez wątpienia stanowi dobry materiał szkoleniowy, a poprzez przykłady i scenki z życia ukazuje, jak wiedzę można użyć w praktyce.
Warto dodać, że wiedza, którą przedstawiają autorski jest w znakomitej mierze pokłosiem ich własnych doświadczeń.
Myślę, że jest to chyba najważniejszy z punktów recenzji – w końcu warto się uczyć tego co działa.
Ocena: 9/10
Książka nie jest wolna od wad, ale jak już wskazałem – jest praktyczna i jednocześnie ma podstawy teoretyczne. Jest pigułką wiedzy i przedstawia nowoczesne spojrzenie na zarządzanie. Na pewno warto się z nią zapoznać.
Ocena ogólna: 9/10
Jeżeli masz problemy z udzielaniem feedbacku, jest to książka dla Ciebie. Jeżeli masz problemy z przyjmowaniem feedbacku – również sięgnij po tę pozycję.
Jeżeli chcesz być lepszym menedżerem, liderem, przywódcą – nie zwlekaj i idź do księgarni.
Coraz więcej firm w Polsce upada. W mediach co jakiś czas pokazują się nowe informacje o zwolnieniach i bankructwach. Dlaczego tak się dzieje? Chociaż nasza firma szczęśliwie ma…
Pokolenie Z jest już obecne na rynku pracy od jakiegoś czasu. „Zetki” przychodzą do firm nie tylko w roli szeregowych pracowników, ale często piastują stanowiska menedżerskie. Czym się charakteryzują…
Quit quitting już jest zjawiskiem znanym, opisanym w prasie biznesowej setki razy. Teraz jednak pora omówić czym jest głośne odejście, które spędza sen z powiek wielu menedżerom. Ciche…
W tym tekście przedstawiam esencję na temat quiet quittingu i potencjalnych zagrożeń. To ważne, bo statystyki są przerażające. Chociaż napisałem cały artykuł o quiet quitting, mam świadomość, że…
Niby bym kupił i przeczytał, ale pewnie będzie 125 w kolejce.
Wiem jak to jest 😉 Sam mam w kolejce kilka pozycji, a przecież trzeba znaleźć czas. To jak nie ta to niedługo dodam recenzję książki o sprzedaży, która akurat jest prawdziwym must have.
To czekam jak must have 🙂
Może się uda w tym tygodniu. Dam znać oczywiście.