Bankructwa firm w Polsce (Business Life Polska)
Coraz więcej firm w Polsce upada. W mediach co jakiś czas pokazują się nowe informacje o zwolnieniach i bankructwach. Dlaczego tak się dzieje? Chociaż nasza firma szczęśliwie ma…
Feedback – niby prosta informacja zwrotna, a potrafi porządnie „nabroić”. Na zawodne skutki kiepskiego feedbacku szczególnie narażeni są menedżerowie, których codzienna praca polega w ogromnej mierze właśnie na udzielaniu informacji zwrotnej. Bo przecież bez niej właściwie nie da się skutecznie zarządzać.
Jasno więc wynika, że dobry menedżer powinien być biegły w zakresie feedbacku. Ale ta biegłość nie jest czymś łatwym do osiągnięcia. Ludzie mają problem zarówno w udzielaniu feedbacku jak i w otrzymywaniu feedbacku. Wiąże się to w dużej mierze z naturalnej potrzeby poczucia przynależności i niechęci do konfliktów.
Jak więc żyć? Tutaj pomocny może być model CONNECT, który poznałem dzięki lekturze pt. „Feedback (i inne brzydkie słowa): Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna i jak to robić dobrze”*.
Swoją drogą zbieram się do ulokowania na blogu działu z recenzjami książek biznesowych i na pewno będzie to jedna z pierwszych recenzowanych pozycji.
Przejdźmy do ww. modelu.
Model jest akronimem angielskich słów (tak, to często w nauce o zarządzaniu i marketingu). Wg. autorek prawidłowa rozmowa powinna się odbywać według niego.
Omówmy więc kolejno „literki”.
Przed rozmową warto przedstawić partnerowi pokrótce o czym ona będzie.
Nikt nie lubi się domyślać, szczególnie, że ludzie mają skłonność do wyobrażania sobie najgorszego.
Jednocześnie omawiaj jedną sprawę.
Unikaj dygresji i nie siej zamętu.
Przedstaw jasno sytuację – w konkretach.
Unikaj domysłów i plotek.
Nie oceniaj.
Mów tylko o tym co wiesz, czego jesteś pewny.
Załóż, że każdy ma dobre intencje.
Jasno wytłumacz jakie są efekty danego zachowania (pozytywne lub negatywne).
Podziel się tym jak to widzisz, co czujesz w związku z tym.
Rozmawiaj partnersko, bądź szczery i pozwól na szczerość.
Jeżeli dajesz feedback negatywny – zapytaj o przyczynę danego zachowania. Z czego ono wynika? Co należy zrobić, aby się nie powtarzało?
Ustal dalsze działania, ustalcie zobowiązanie (czasem wzajemne).
W przypadku feedbacku negatywnego umów się na kolejną rozmowę, na której omówicie po jakimś czasie wprowadzone zmiany.
***
Model pomógł mi uporządkować rozmowy, uważam że jest naprawdę warty poznania. Mam nadzieję, że dla Ciebie okaże się równie pomocny.
* M. Tamra Chandler, Laura Dowling Grealish, „Feedback (i inne brzydkie słowa): Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna i jak to robić dobrze”, przekł. Magda Witkowska, MT Biznes, Warszawa 2020.
Coraz więcej firm w Polsce upada. W mediach co jakiś czas pokazują się nowe informacje o zwolnieniach i bankructwach. Dlaczego tak się dzieje? Chociaż nasza firma szczęśliwie ma…
Pokolenie Z jest już obecne na rynku pracy od jakiegoś czasu. „Zetki” przychodzą do firm nie tylko w roli szeregowych pracowników, ale często piastują stanowiska menedżerskie. Czym się charakteryzują…
Quit quitting już jest zjawiskiem znanym, opisanym w prasie biznesowej setki razy. Teraz jednak pora omówić czym jest głośne odejście, które spędza sen z powiek wielu menedżerom. Ciche…
W tym tekście przedstawiam esencję na temat quiet quittingu i potencjalnych zagrożeń. To ważne, bo statystyki są przerażające. Chociaż napisałem cały artykuł o quiet quitting, mam świadomość, że…