HR-owy powrót do podstaw
HR staje się coraz bardziej techniczny. Tworzone są koncepcje, modele, wymyślane coraz nowsze benefity. A czasami największe braki są w podstawach. Istnieje przekonanie, zresztą prawdziwe, że „przychodzi się…
Feedback – niby prosta informacja zwrotna, a potrafi porządnie „nabroić”. Na zawodne skutki kiepskiego feedbacku szczególnie narażeni są menedżerowie, których codzienna praca polega w ogromnej mierze właśnie na udzielaniu informacji zwrotnej. Bo przecież bez niej właściwie nie da się skutecznie zarządzać.
Jasno więc wynika, że dobry menedżer powinien być biegły w zakresie feedbacku. Ale ta biegłość nie jest czymś łatwym do osiągnięcia. Ludzie mają problem zarówno w udzielaniu feedbacku jak i w otrzymywaniu feedbacku. Wiąże się to w dużej mierze z naturalnej potrzeby poczucia przynależności i niechęci do konfliktów.
Jak więc żyć? Tutaj pomocny może być model CONNECT, który poznałem dzięki lekturze pt. „Feedback (i inne brzydkie słowa): Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna i jak to robić dobrze”*.
Swoją drogą zbieram się do ulokowania na blogu działu z recenzjami książek biznesowych i na pewno będzie to jedna z pierwszych recenzowanych pozycji.
Przejdźmy do ww. modelu.
Model jest akronimem angielskich słów (tak, to często w nauce o zarządzaniu i marketingu). Wg. autorek prawidłowa rozmowa powinna się odbywać według niego.
Omówmy więc kolejno „literki”.
Przed rozmową warto przedstawić partnerowi pokrótce o czym ona będzie.
Nikt nie lubi się domyślać, szczególnie, że ludzie mają skłonność do wyobrażania sobie najgorszego.
Jednocześnie omawiaj jedną sprawę.
Unikaj dygresji i nie siej zamętu.
Przedstaw jasno sytuację – w konkretach.
Unikaj domysłów i plotek.
Nie oceniaj.
Mów tylko o tym co wiesz, czego jesteś pewny.
Załóż, że każdy ma dobre intencje.
Jasno wytłumacz jakie są efekty danego zachowania (pozytywne lub negatywne).
Podziel się tym jak to widzisz, co czujesz w związku z tym.
Rozmawiaj partnersko, bądź szczery i pozwól na szczerość.
Jeżeli dajesz feedback negatywny – zapytaj o przyczynę danego zachowania. Z czego ono wynika? Co należy zrobić, aby się nie powtarzało?
Ustal dalsze działania, ustalcie zobowiązanie (czasem wzajemne).
W przypadku feedbacku negatywnego umów się na kolejną rozmowę, na której omówicie po jakimś czasie wprowadzone zmiany.
***
Model pomógł mi uporządkować rozmowy, uważam że jest naprawdę warty poznania. Mam nadzieję, że dla Ciebie okaże się równie pomocny.
* M. Tamra Chandler, Laura Dowling Grealish, „Feedback (i inne brzydkie słowa): Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna i jak to robić dobrze”, przekł. Magda Witkowska, MT Biznes, Warszawa 2020.
HR staje się coraz bardziej techniczny. Tworzone są koncepcje, modele, wymyślane coraz nowsze benefity. A czasami największe braki są w podstawach. Istnieje przekonanie, zresztą prawdziwe, że „przychodzi się…
Klienci wymuszają zmiany i sytuacja wymusza zmiany. Czy więc warto jest się zmieniać? Jeżeli spojrzysz na to, że YouTube miał być portalem randkowym – zapewne tak. Słuchać klienta…
Na rynku nie wygrywają ci, którzy robią wszystko po trochu. Wygrywają ci, którzy robią mniej – ale za to doskonale. Lisy są przebiegłe, zwinne, ciekawe świata, szybkie, a…
Doradztwo biznesowe nie dotyczy tylko wielkich korporacji – porady biznesowe są również domeną mniejszych firm. Pozostają kluczowe pytania – czy warto i czy to się opłaca? Wszyscy znamy…