Feedback bywa trudny. Często skutkuje rozgoryczeniem i nie jest skuteczny. Jak temu zaradzić? Pomocny może być model CONNECT, który dzisiaj omawiam.

 

Feedback – niby prosta informacja zwrotna, a potrafi porządnie „nabroić”. Na zawodne skutki kiepskiego feedbacku szczególnie narażeni są menedżerowie, których codzienna praca polega w ogromnej mierze właśnie na udzielaniu informacji zwrotnej. Bo przecież bez niej właściwie nie da się skutecznie zarządzać.

 

Jasno więc wynika, że dobry menedżer powinien być biegły w zakresie feedbacku. Ale ta biegłość nie jest czymś łatwym do osiągnięcia. Ludzie mają problem zarówno w udzielaniu feedbacku jak i w otrzymywaniu feedbacku. Wiąże się to w dużej mierze z naturalnej potrzeby poczucia przynależności i niechęci do konfliktów.

 

Jak więc żyć? Tutaj pomocny może być model CONNECT, który poznałem dzięki lekturze pt. „Feedback (i inne brzydkie słowa): Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna i jak to robić dobrze”*.

Swoją drogą zbieram się do ulokowania na blogu działu z recenzjami książek biznesowych i na pewno będzie to jedna z pierwszych recenzowanych pozycji.

 

Przejdźmy do ww. modelu.

 

Model rozmowy feedbackowej – CONNECT

 

Model jest akronimem angielskich słów (tak, to często w nauce o zarządzaniu i marketingu). Wg. autorek prawidłowa rozmowa powinna się odbywać według niego.

Omówmy więc kolejno „literki”.

 

C – context – kontekst

Przed rozmową warto przedstawić partnerowi pokrótce o czym ona będzie.

Nikt nie lubi się domyślać, szczególnie, że ludzie mają skłonność do wyobrażania sobie najgorszego.

 

O – one thing – jedna sprawa

Jednocześnie omawiaj jedną sprawę.

Unikaj dygresji i nie siej zamętu.

 

N – notice – dostrzeganie

Przedstaw jasno sytuację – w konkretach.

Unikaj domysłów i plotek.

Nie oceniaj.

 

N – no G.R.I.T – bez niedomówień

Mów tylko o tym co wiesz, czego jesteś pewny.

Załóż, że każdy ma dobre intencje.

 

E – effect – skutki

Jasno wytłumacz jakie są efekty danego zachowania (pozytywne lub negatywne).

Podziel się tym jak to widzisz, co czujesz w związku z tym.

 

C – conversation – rozmowa

Rozmawiaj partnersko, bądź szczery i pozwól na szczerość.

Jeżeli dajesz feedback negatywny – zapytaj o przyczynę danego zachowania. Z czego ono wynika? Co należy zrobić, aby się nie powtarzało?

 

T – trust – zaufanie

Ustal dalsze działania, ustalcie zobowiązanie (czasem wzajemne).

W przypadku feedbacku negatywnego umów się na kolejną rozmowę, na której omówicie po jakimś czasie wprowadzone zmiany.

 

***

 

Model pomógł mi uporządkować rozmowy, uważam że jest naprawdę warty poznania. Mam nadzieję, że dla Ciebie okaże się równie pomocny.

 

Bibliografia

 

* M. Tamra Chandler, Laura Dowling Grealish, „Feedback (i inne brzydkie słowa): Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna i jak to robić dobrze”, przekł. Magda Witkowska, MT Biznes, Warszawa 2020.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
 

Może zainteresują Cię poniższe posty?