Klasyka gatunku. Podstawowa lektura, jeżeli chodzi o perswazję i wpływanie na ludzi. Jesteś menedżerem, marketingowcem, sprzedawcą? W takim razie to jest pozycja obowiązkowa.


Są książki podstawowe, absolutne, must-read, klasyki gatunku. Taką jest właśnie „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” autorstwa Roberta Cialdiniego. Ciężko znaleźć artykuł, książkę lub inną formę wydawniczą, o perswazji (lub w podobnym temacie), gdzie Cialdini nie jest cytowany.


Pozycja stanowi jedną z podstawowych dla menedżerów (szczególnie, jeżeli chodzi o zarządzanie ludźmi), marketingowców, sprzedawców. Oczywiście w dobrym sensie – bo chodzi tutaj o perswazję, a nie manipulację.

 

Polski tytuł: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka

Oryginalny tytuł: Influence: Science and Practice

Autorstwo: Robert Cialdini

Polskie tłumaczenie: Bogdan Wojciszke

Wydawnictwo: GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

 

Recenzja właściwa

 

Autor, profesor psychologii Uniwersytetu Stanowego w Arizonie, ekspert w dziedzinie psychologii społecznej, podjął się zdefiniowania mechanizmów psychologicznych, które są kluczowe dla ludzkiego zachowania i podejmowania decyzji. Jak już wspomniałem, jest to jedna z najważniejszych pozycji w temacie perswazji. 


Cialdini przedstawia 7 zasad, które szerzej opisałem w poście: 7 zasad wpływania na ludzi wg R. Cialdiniego . Oczywiście zachęcam do lektury.


Książka, mimo że zawiera profesjonalną teorię (bezapelacyjnie z zastosowaniem praktycznym) nie nudzi. Każda zasada to nowa, ciekawa opowieść autora, który ukazuje działanie mechanizmów w prawdziwym życiu. Język jest zrozumiały, a wiedza z łatwością przyswajalna.

 

Wiedza jaką zyskasz

 

Dowiesz się jakie są mechanizmy wpływu na ludzkie zachowanie. Jak wspomniałem – nie chodzi o manipulację. Reguły można stosować zupełnie etycznie, chociaż jak to bywa, jest też niestety pole do wykorzystania ich w złym celu. To tak jak z nożem – możesz nim posmarować chleb, ale niektórzy go używają jako broni.


Jest też wartość pasywna – wiedząc jak co działa, będziesz w stanie wykryć ewentualny podstęp i skutecznie się przed nim bronić. O tym zresztą autor również wspomina.

 

Wartość teoretyczna

 

To jedna z najważniejszych pozycji teoretycznych, nieważne czy Twój poziom wiedzy jest zaawansowany czy też dopiero zainteresowałeś tematem. Książka jest przerabiana na Uniwersytetach, studiach MBA czy kursach menedżerskich.

 

Ocena: Ogromna wartość teoretyczna.

 

Wartość praktyczna

 

Wiedza do użycia od razu. Wartości praktycznej nie da się tutaj przecenić, szczególnie że sam autor wskazuje możliwości zastosowania w życiu codziennym.

 

Ocena: 10/10

 

Ocena ogólna

 

„Cialdiniego” trzeba przeczytać. Szczególnie jeżeli chcesz być skuteczny. Czy sprzedajesz, czy zarządzasz, czy tworzysz e-commerce, czy piszesz teksty reklamowe – po tej lekturze będzie Ci szło jeszcze lepiej.

 

Ocena ogólna: 10/10

 

Podsumowanie

 

Podsumuję krótko – jeżeli nie czytałeś, czas to nadrobić. Są już różne nowe wersje, w tym rozszerzone (sam mam również taką, ale jeszcze nie usiadłem do niej), ale na początek podstawowa będzie wystarczająca. Jak się postarasz to przeczytasz w 2-3 dni. I nie będziesz żałować.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
 

Może zainteresują Cię poniższe posty?