Doradztwo biznesowe nie dotyczy tylko wielkich korporacji – porady biznesowe są również domeną mniejszych firm. Pozostają kluczowe pytania – czy warto i czy to się opłaca?

 

Wszyscy znamy ekskluzywne, wielkie i często drogie firmy konsultingowe. Znamy też czasem zabawne (chociaż nie dla obsługiwanych firm) przypadki, gdzie firma doradcza po zainkasowaniu kilkuset tysięcy (czy kilku milionów) dała poradę w stylu: „należy zmniejszyć koszty”. Trochę, jakby to powiedzieć, niewczas.

 

Mimo wszystko wydaje się, że pieniądze na doradztwo biznesowe, wydają tylko korporacje. Tymczasem, moim zdaniem, szczególnie tematem powinny zainteresować się małe (a nawet mikro) i średnie przedsiębiorstwa. Zainteresować to znaczy rozważyć kilka kwestii, a potem ewentualnie się decydować.

 

Oczywistość outsourcingu

 

Od razu dodam, że w przypadku współpracy z firmą konsultingową przy outsourcingu np. księgowości, zarządzania projektem czy marketingu, w ogóle nie ma o czym mówić. To usługa jak każda inna i tak – warto się na to zdecydować, jeżeli nie mamy odpowiedniego specjalisty w firmie. Płacimy w granicy tego jak intensywnie korzystamy, możemy działać na gotowych kompetencjach (nie musimy ich przekazywać w firmie, w ogóle nie musimy się na danych kwestiach znać) i gotowych narzędziach (czyli np. nie musimy wykupywać licencji). Serio, nie sądzę żeby np. firma robiąca 20 czy 50 tys. przychodu miesięcznie musiała zatrudniać osobno księgową.

 

Pomoc w zarządzaniu

 

Wiele osób otwiera własną firmę, ponieważ lubi jakąś czynność, czymś się pasjonuje. Wyobraźmy sobie, że uwielbiasz piec ciasta. Oczywiście chcesz założyć piekarnię. Zakładasz i okazuje się, że… wcale nie pieczesz ciast tylko zajmujesz się sprawami stricte biznesowymi – w tym marketingowymi i sprzedażowymi. To trochę taka pułapka.

 

Wbrew pozorom umiejętności menedżerskich nie mamy od urodzenia. Czasem są naturalne talenty, ale najczęściej dobre zarządzanie to kwestia nabycia danych umiejętności. Jeżeli więc potrzebujesz wsparcia biznesowego, porady, przeanalizowania planów i celów – dobrze zwrócić się o poradę biznesową do eksperta.

 

Nie warto, kiedy nie zamierzasz skorzystać

 

Jednocześnie dobrze pamiętać o jednej kwestii – często konsultanci są zatrudniani, aby tylko „przybić plan prezesa”. Jeżeli się nie zgadzają z właścicielem przedsiębiorstwa – nie są słuchani. Jeżeli już płacisz za doradztwo biznesoweweź sobie porady do serca.

 

Inna sprawa to opóźnienie wprowadzenia zmian. Często w firmie jest tyle rzeczy bieżących do zrobienia, że nie ma czasu na zmiany, nawet jeżeli je wypracowałeś z doradcą. Planując konsultację, zaplanuj również czas na zastosowanie porad.

 

Szerszy obraz

 

Wiesz dlaczego nawet korporacje, które mają w szeregach wielu utalentowanych menedżerów, zatrudniają osoby z zewnątrz? Otóż dlatego, że… są z zewnątrz. Nie są uwikłani w firmową politykę, nie muszą nic sobie ugrać i przede wszystkim nie są emocjonalnie związani z przedsięwzięciami. To trochę jak się doradza przyjacielowi czy przyjaciółce po zerwaniu – rady są często trafne, ale jeżeli to my byśmy byli w ich sytuacji to pewnie byśmy tych rad nie chcieli zastosować.

 

Dystans jej podstawą dobrej oceny sytuacji.

 

Mała firma korzysta podwójnie

 

Trochę z powodu wspomnianego powyżej – duża firma często zatrudnia wielu dobrych menedżerów. Mała firma nie może sobie pozwolić na tak dużą i wysoko opłacaną strukturę.

Jak pisałem ostatnio na blogu (Efekt motyla – przypadki, które zmieniają biznes) – czasem jedno zdanie, jedno spotkanie może wiele odmienić. I tak czasem wystarczy jedna porada (np. inna identyfikacja grupy docelowej, inny wybór narzędzi marketingowych, inny sposób ustalania wycen), aby porada biznesowa zwróciła się z nawiązką.

 

Nie warto, jeżeli źle dopasujesz firmę konsultingową

 

Problemy w korporacji są zupełnie inne niż w mniejszych firmach. Dlatego renomowane, duże firmy konsultingowe mogą wcale dobrze nie doradzać w MŚP, za to eksperci, którzy skupiają się na udzielaniu porad mniejszym przedsiębiorstwom mogą „wyłożyć się” na strukturach korporacyjnych.

 

Inną sprawą jest to, że firma konsultingowa specjalizująca się w obsłudze dużych przedsiębiorstw będzie miała zupełnie inny poziom cen niż ta, która doradza w MŚP.

 

Nie warto, jeżeli inwestujesz w złych doradców

 

Nie oceniam tutaj konkretnych usług, ale dobrze ufać osobom, które kiedyś były w Twojej skórze. Jest jednak wielu „ekspertów” czy coachów, których jedynym dokonaniem w życie jest udzielanie porad. Jak ktoś, kto nigdy prowadził np. firmy w „tradycyjnym biznesie” ma doradzić np. przedsiębiorstwu produkcyjnemu? Może powiedzieć tylko tyle ile przeczytał w jakiejś książce lub przesłuchał w podcaście. To już taniej wyjdzie samemu taką książę przeczytać czy odsłuchać podcast.

 

Flow i relacja z doradcą

 

Uczymy się od tych, którzy są nam w jakiś sposób bliscy (a oduczamy się złych nawyków poprzez działanie oksytocyny czyli hormonu właśnie odpowiadającego za relacje). Jeżeli masz zaufać a potem poradzić się jakiejś osoby – upewnij się, że nadajecie na tych samych falach.

 

***

 

Od pewnego czasu i ja postanowiłem udzielać porad biznesowych. Jeżeli poszukujesz odpowiedniego doradztwa – sprawdź moją ofertę w zakładce Współpraca lub napisz na m@mickeys.pl .

 

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
 

Może zainteresują Cię poniższe posty?