HR-owy powrót do podstaw
HR staje się coraz bardziej techniczny. Tworzone są koncepcje, modele, wymyślane coraz nowsze benefity. A czasami największe braki są w podstawach. Istnieje przekonanie, zresztą prawdziwe, że „przychodzi się…
Siedzę sobie w biurze. Nikomu nie wadzę. Dostaję telefon z jakąś ofertą. Odbieram, rozmawiam.
Rozmawiać trzeba, zawsze może być coś ciekawego, a poza tym warto mieć elementarną kulturę i poświęcić te kilka chwil. Oczywiście jeżeli ktoś dzwoni z normalnym produktem, a nie kolejną ofertą szybkich zysków, która jest na tyle niewiarygodna lub ryzykowna, że nasz sprzedawca nigdy w życiu by takiej nie przyjął.
No i oczywiście jeżeli ktoś również wykazuje kulturę, w tym poprzez zapoznanie się chociaż pokrótce z działalnością naszej firmy (o tym więcej w artykule Lubi, szanuje, kupuje? Sprzedażowe fundamenty).
Pan w telefonie jest miły, uśmiechnięty, wszystko zgodnie ze skryptem. No ale niestety. Po wysłuchaniu – nie jestem zainteresowany. Zdarza się. I jakie Pan miły miał opcje? Otóż:
A jakże, coś tam rzucić na odchodne i szybko zakończyć rzuceniem słuchawki. I przysięgam – nawet jeżeli oferowałby towar pierwszej potrzeby – nie podjąłbym współpracy. Nie podjąłbym współpracy z kimś nieprofesjonalnym, komu nie zależy.
I ktoś może powiedzieć, a ktoś inny powie – siedzi sobie w fotelu i nie wie jak to jest jak każdy Cię lekceważy i nic się nie sprzedaje. A ja powiem – wiem. Sprzedawałem i wciąż sprzedaję. Wiem też, że z niektórymi klientami na początku nie dochodziło do współpracy, ale i tak budowaliśmy relacje. Więc komuś nas polecili. Inni przypomnieli sobie o nas po roku – i współpracujemy do dziś.
Nie każdy musi umieć sprzedawać, nie każdy jest w stanie wytrzymać kilkukrotne odrzucenia. Zgadzam się. Ale nie każdy musi być handlowcem.
HR staje się coraz bardziej techniczny. Tworzone są koncepcje, modele, wymyślane coraz nowsze benefity. A czasami największe braki są w podstawach. Istnieje przekonanie, zresztą prawdziwe, że „przychodzi się…
Klienci wymuszają zmiany i sytuacja wymusza zmiany. Czy więc warto jest się zmieniać? Jeżeli spojrzysz na to, że YouTube miał być portalem randkowym – zapewne tak. Słuchać klienta…
Na rynku nie wygrywają ci, którzy robią wszystko po trochu. Wygrywają ci, którzy robią mniej – ale za to doskonale. Lisy są przebiegłe, zwinne, ciekawe świata, szybkie, a…
Doradztwo biznesowe nie dotyczy tylko wielkich korporacji – porady biznesowe są również domeną mniejszych firm. Pozostają kluczowe pytania – czy warto i czy to się opłaca? Wszyscy znamy…