Fazy rozwoju pracownika wg. Kena Blancharda
Jak ostatnio ustaliliśmy, styl zarządzania należy dopasowywać – i do sytuacji i do ludzi. Dzisiaj o tym jak rozmawiać z pracownikami na poszczególnych etapach ich rozwoju. Koncepcja, którą…
Powoli na blogu wdrażam temat tworzenia contentu, czego skutkiem był np. ostatnio post o mediach own, earned i paid. Dzisiaj zaś napiszę o ważnej funkcji mediów – eskapistycznej.
Eskapizm pochodzi pochodzi od angielskiego słowa escape tj. ucieczka. I faktycznie to jest ucieczka – od życia codziennego, zmartwień, problemów czy brzydkiej pogody (czyli np. w czasie zimy poszukujesz na Netflixie komedii umiejscowionych w ciepłych krajach).
Sam eskapizm bywa różnie definiowany, czasem skrajnie. Skrajne definicje mówią o długotrwałej, patologicznej ucieczce np. w alkohol czy pracę (pracoholizm). To jednak dzisiaj porzućmy i skupmy się na eskapizmie jakby w formie light. Czyli bez patologicznych zachowań.
Tak jak wspomniałem, korzystając z mediów, można uciec. Czy to w ciepłą komedię na Netflixie czy relację na Instagramie influencerki, która właśnie jest na pokazie mody.
Kolejną formą eskapizmu jest uczestniczenie w cudzej rzeczywistości. Między innymi na tym wybiły się Kardashianki. Ludzie nie tylko chcieli się oderwać od swojego życia, ale chcieli żyć życiem cudzym. Być na bieżąco, czytać plotki, komentować. Stać się częścią tego świata. Oczywiście zauważymy to też dzisiaj, szczególnie w przypadku Instagrama, gdzie również możemy „stać się częścią życia” gwiazdy czy influencera – oglądać relacje, komentować posty, uczestniczyć w Q&A.
Warto, żeby osoba tworząca czy zarządzająca treścią pamiętała, że – chcąc, czy nie chcąc – również tworzy dla odbiorców formę świata alternatywnego. Jeżeli marka chce angażować społeczność – powinna stworzyć taki świat, w jakim inni by chcieli przebywać*.
*To dotyczy nie tylko treści na blogach czy w mediach. Marketing ma za zadanie stworzyć na wszystkich punktach styku spójny obraz. Możesz więc wykorzystać funkcję eskapistyczną np. tworząc odpowiednie punkt sprzedaży (jak robi to np. amerykańska marka Hollister, gdzie pracownicy chodzą w klapkach, a sam salon tworzony jest w stylu surferskim).
Jak ostatnio ustaliliśmy, styl zarządzania należy dopasowywać – i do sytuacji i do ludzi. Dzisiaj o tym jak rozmawiać z pracownikami na poszczególnych etapach ich rozwoju. Koncepcja, którą…
Siatka menedżerska (Blake i Mouton) jest narzędziem do analizy stylów zarządzania. Opisuje 4 podstawowe typy i jeden dodatkowy. A Ty – jakim jesteś menedżerem? Na wstępie muszę powiedzieć,…
Delegowanie jest jedną z najważniejszych funkcji zarządzania. Powinieneś wiedzieć nie tylko jak delegować, ale i kiedy. Nie zawsze i nie każdemu to wychodzi, szczególnie osobom z krótkim stażem menedżerskim…
W zarządzaniu bez praktyki ani rusz. Mówiłem o tym i zawsze to powtórzę. Co więcej – teoria ma różne pułapki, z których warto zdać sobie sprawę. Dzisiaj właśnie o…