Czym jest quiet quitting i czy stanowi zagrożenie?
W tym tekście przedstawiam esencję na temat quiet quittingu i potencjalnych zagrożeń. To ważne, bo statystyki są przerażające. Chociaż napisałem cały artykuł o quiet quitting, mam świadomość, że…
Ale – najczęściej występuję jako spójnik, który, zgodnie ze słownikiem PWN wyraża treści odmienne, przeciwieństwo. Czyli używając „ale” mówimy jedno – po to, żeby od razu to skontrować. Nie ma nic w tym złego jeżeli taki jest zamysł. Problem w tym, że nie zawsze taki zamysł mamy i wtedy de facto komunikujemy nie to co chcemy.
Zwrot „ale” w zasadzie kasuje zdanie poprzedzające i zwraca uwagę odbiorcy na to co po nim następuje. Zobaczmy jak to wygląda na przykładach.
W negocjacjach
„Możemy pójść na ustępstwo w kwestii terminu, ale ceny nie możemy obniżyć” – przykuwasz uwagę partnera w negocjacjach na ceny, a terminy (i ustępstwo, które proponujemy) schodzą na dalszy plan.
W komunikacji z klientem
„Świetnie nam się współpracuje z Państwem, ale musimy podwyższyć ceny” – znowu rzucamy światło na cenę, a kwestia dobrej współpracy jest przyćmiona.
Dawanie feedbacku pracownikowi
„Dobrze zrobiłeś ten projekt, ale źle go wyceniłeś” – pracownik zwraca uwagę na złą wycenę, a nie na to, że mimo wszystko dobrze poprowadził projekt.
W kwestii feedbacku jest to w ogóle grubszy temat. Z jakichś powodów wielu menedżerów nieumiejętnie stosuje metodę kanapki. Czyli na początku mówi się coś miłego, potem jest wielkie ALE, a potem na osłodę znowu coś miłego. Pracownik skupia się głównie na tym mięsku w kanapce czyli na tym co złe. Zresztą o tej metodzie można dużo mówić, jest już tak znana, że pracownicy w wielu firmach, kiedy menedżer ich pochwali – już spodziewają się krytyki (sic!).
Cóż, jeżeli chcesz zwrócić uwagę na dwie rzeczy to użyj słowa, która naturalnie zwraca uwagę dwie rzeczy czyli np. jednocześnie. Mała zmiana, a jednak dużo daje – czy to w zarządzaniu, czy w negocjacjach czy w feedbacku. Pewnie znalazło by się jeszcze kilka zastosowań.
Oczywiście ale można używać – w tych sytuacjach, kiedy faktycznie chcemy zwrócić uwagę rozmówcy głównie na zdanie po tym spójniku występujące.
W tym tekście przedstawiam esencję na temat quiet quittingu i potencjalnych zagrożeń. To ważne, bo statystyki są przerażające. Chociaż napisałem cały artykuł o quiet quitting, mam świadomość, że…
Kobiety świetnie spełniają się w roli liderek, prowadzą innowacyjne przedsięwzięcia i zarządzają firmami. Dzisiaj na ten temat rozmawiam z Dagmarą Tarką. Dagmara Tarka – psycholożka, ekspertka w dziedzinie PR-u i…
Zanim przejdziesz do zaawansowanych technik negocjacyjnych, musisz koniecznie poznać ich fundamenty. Poznaj reguły wpływania na ludzi wg. Roberta Cialdiniego, eksperta w dziedzinie psychologii społecznej i autora jednej z ważniejszych…
HR staje się coraz bardziej techniczny. Tworzone są koncepcje, modele, wymyślane coraz nowsze benefity. A czasami największe braki są w podstawach. Istnieje przekonanie, zresztą prawdziwe, że „przychodzi się…