HR-owy powrót do podstaw
HR staje się coraz bardziej techniczny. Tworzone są koncepcje, modele, wymyślane coraz nowsze benefity. A czasami największe braki są w podstawach. Istnieje przekonanie, zresztą prawdziwe, że „przychodzi się…
Zarządzanie uwielbia różne prawa i reguły. Tym bardziej trudne nazwy i akronimy. Zasada Pareto -(lub też Pareta, nazywana również zasadą 80/20) mówi nam, że 80 procent nakładów równa się 20 procentom wyników. Czy to ma sens? Jak najbardziej. Spójrzmy na kilka przykładów:
Już wiemy jak zasada Pareto działa w sprzedaży i po części w marketingu – zobrazowałem to w dwóch pierwszych przykładach. A jak w zarządzaniu i codziennej pracy menedżera? Podobnie tj. znowu mniejszość nakładów odpowiada za największy efekt. Czyli przykładowo:
Jak określić, które 20 procent jest najważniejsze? Jest na to kilka sposobów. Teoretycznie najłatwiej będzie w przypadku sprzedaży – wystarczy analiza obrotów i marżowości poszczególnego asortymentu. Jeżeli chodzi zaś o inne funkcje biznesowe np. procesy produkcyjne – również należy przeanalizować czas poszczególnych czynności oraz zlokalizować wąskie gardła.
Tutaj właściwie kończy się większość opracowań na temat prawa Pareto i teoretycznie i my moglibyśmy tutaj zakończyć – w końcu już wiesz czym ono jest, znasz kilka przykładów i zapewne potrafisz wymyślić kilka własnych, prawda?
Uważam jednak, że przed rozpoczęciem stosowania prawa 80/20 powinieneś poznać kilka „ale”…
To jest w sumie oczywiste. Pomimo tego, że występowanie prawa Pareto jest widoczne gołym okiem, nie tylko w pracy menedżera, ale i codziennym życiu, podział nigdy nie będzie tak doskonały/równy, jak mówi nam zasada.
Może więc być tak, że jeżeli chodzi obroty Twoich klientów, to mniejsi klienci odpowiadają nie za 20 procent, a za 40. Jeżeli przestaniesz się na nich skupiać – stracisz prawie połowę biznesu*.
Tutaj od razu odniosę się do tego co powyżej oznaczyłem gwiazdką (*). Otóż, jeżeli źle pokierujesz współpracą z klientami – możesz stracić znacznie więcej niż to by wynikało z prawa 80/20. Generalnie mniej klientów to mniejsza produkcja (więc Twoja pozycja negocjacyjna traci, a to pewnie spowoduje wzrost kosztów) lub w przypadku usług gorsze rozłożenie kosztów stałych. To także mniejszy odsetek poleceń. Jeżeli część klientów „odpuścisz” – może się to zemścić w kryzysie (kiedy zmniejszy się popyt) lub po prostu rozejdą się wieści, że nie dbasz o relacje.
To samo jeżeli chodzi o funkcje biznesowe – co prawda to sprzedaż i marketing generują największy zysk, ale jeżeli odpuścisz nakłady na funkcje administracyjne (w tym np. księgowe), to szybko się okaże, że ani sprzedaży, ani marketingu realizować nie możesz.
Pareto to ważna reguła, mająca zastosowanie w wielu kwestiach, zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowy. Jest ona oczywiście również bardzo ważna w zarządzaniu. Pamiętajmy jednak, że ona tylko wskazuje pewien mechanizm, pewne zależności i należy ją stosować z rozwagą. Jeżeli więc stosujesz ją w pracy czy w życiu – to dobrze, ale pamiętaj, że nie zawsze najważniejszy jest widoczny efekt (lub zysk), wszystko jest ze sobą powiązane i że zawsze najważniejszy pozostaje zdrowy rozsądek – aby nie wylać dziecka z kąpielą.
HR staje się coraz bardziej techniczny. Tworzone są koncepcje, modele, wymyślane coraz nowsze benefity. A czasami największe braki są w podstawach. Istnieje przekonanie, zresztą prawdziwe, że „przychodzi się…
Klienci wymuszają zmiany i sytuacja wymusza zmiany. Czy więc warto jest się zmieniać? Jeżeli spojrzysz na to, że YouTube miał być portalem randkowym – zapewne tak. Słuchać klienta…
Na rynku nie wygrywają ci, którzy robią wszystko po trochu. Wygrywają ci, którzy robią mniej – ale za to doskonale. Lisy są przebiegłe, zwinne, ciekawe świata, szybkie, a…
Doradztwo biznesowe nie dotyczy tylko wielkich korporacji – porady biznesowe są również domeną mniejszych firm. Pozostają kluczowe pytania – czy warto i czy to się opłaca? Wszyscy znamy…