Kiedy ktoś rozdaje ulotki – to jest marketing. Kiedy masz dwa piwa w cenie jednego – to jest marketing. Kiedy ktoś sprzedaje garnki za dwie średnie pensje – to jest marketing. A „pijar”? Kiedy ktoś robi coś tylko pod publiczkę – to pijar. A jak o kimś się źle mówi to „czarny pijar”. Takie jest powszechne rozumienie. Ale powiem Ci, że żadne z tych stwierdzeń nie jest prawdziwe.

 

Chociaż żadne z tych twierdzeń nie jest prawdziwe, dla wielu osób jest. Jest tak ponieważ ludzie nie są specjalistami w zakresie marketingu i nie znają wszystkich niuansów. Ja w ogóle nie mam z tym problemu. Ja też nie odróżnię psychologii behawioralnej od poznawczej, mimo że „w tym” żyję. Nie każdy musi być specjalistą we wszystkim.

Ty jednak jesteś na moim blogu – więc, mając za cel, dostarczenie Ci aktualnej (i skutecznej!) wiedzy – za chwilkę Ci wszystko opowiem. Czym więc się różnią – marketing, reklama, branding, PR

 

Marketing

 

Marketing to nauka o rynku i sposób zarządzania firmą, w którym stawiamy klienta w centrum uwagi. W marketingu chcemy poznać preferencje nabywców, uczymy się o nich. Tym samym elementem marketingu będą badania rynkowe – ankiety, grupy fokusowe etc. Na marketing, w uproszczeniu, składają się elementy tzw. kompozycji marketingowej, czy też 4P. Czyli mówimy tutaj o produkcie (product), cenie (price), dystrybucji (place) i dopiero o promocji (promotion). W uproszczeniu bo o każdym z tych elementów można napisać osobną serię książek (w sumie to napisano już). Jak widzisz – promocja to tylko część marketingu. A reklama to tylko część promocji.

 

Reklama

 

Forma przekazu informacji rynkowych – najczęściej o produkcie lub idei. Reklama najczęściej jest perswazyjna, ale nie zawsze – wyróżniamy bowiem m.in. reklamę informacyjną. Źródła i definicje najczęściej podają wymóg odpłatności – z czym ja się osobiście nie zgadzam, bo moim zdaniem istnieją również reklamy bezpłatne. Również w obrębie reklamy możemy dokonać wielu klasyfikacji – ale to temat na zupełnie odrębny post. Jeżeli Cię to ciekawi – napisz w komentarzu, wtedy taki post pojawi się w trybie przyspieszonym 😉

 

Branding

 

Praca nad marką – kształtowanie i pozycjonowanie marki wśród odbiorców. Efektem brandingu są odpowiednie skojarzenia i konotacje marki. Elementem brandingu jest identyfikacja wizualna (CI, z ang. Corporate Identity), gdzie logo jest zaledwie początkiem. Temat będę rozwijał jeszcze w tym tygodniu ponieważ taką prośbę dostałem na Instagramie (jak jeszcze nie followujesz to koniecznie to zrób). A że piszę dla Was – już prawie jest gotowy.

 

PR

 

Czyli public relations – kształtowanie relacji z otoczeniem czy też publicznościami. Publicznościami są wszystkie jednostki czy grupy, na które wpływ ma nasze działanie. Więcej na ten temat pisałem we wpisie o marketingowych pojęciach. Wracając do tematu – w PR kształtujemy relacje – z zarządem, władzami, społecznością lokalną, dostawcami, klientami. Ważnym elementem PR’u są relacje z mediami (z ang. media relations). Mówi się, że PR’owiec musi mieć lepsze pióro niż dziennikarz. Co ważne – nie ma czegoś takiego jak czarny PR. Czarna to może być propaganda – chociaż i ta bywa też szara lub biała.

 

***

Dzisiaj to na tyle. Do następnego!

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
 

Może zainteresują Cię poniższe posty?