Dzisiaj w sposób obrazowy przedstawię na czym polega pozycjonowanie. W końcu wszelkie narzędzia i algorytmy bazują na jednym, głównym założeniu.

 

Możesz czytać o nowych technikach pozycjonowania, możesz czytać o nowych algorytmach, ale to będzie jak uczenie się o tuningu silnika, kiedy nie wiesz jak jak działa silnik. Jeżeli chcesz stosować dane narzędzia efektywnie i ze zrozumieniem, musisz zacząć od podstaw.

 

Podstawy pozycjonowania

 

Które strony internetowe będą pierwsze wyświetlać się w Google? Te, za które ktoś opłacił AdWords (linki sponsorowane; o tym w następnym artykule). Ale zaraz za nimi mamy już witryny ustawione według rankingu. Te, które wyszukiwarka oceni jako najlepsze – pierwsze ukażą się oczom internautów. To jest główne założenie i to na nim się buduje.

 

Tutaj mamy kolejne pytanie: „jak wyszukiwarka dokonuje oceny?”. Cóż, musisz wyobrazić sobie, jakbyś to ty oceniał. Przyjrzyjmy się poszczególnym krokom:

  1. Znajdujesz wybrane strony (w jakiś sposób).
  2. Wchodzisz na nie i przeszukujesz. Pamiętaj, że nawet jak się nie znasz na temacie, wciąż musisz dokonać oceny. Patrzysz na to jak szybko strona się otwiera, czy jest przejrzysta, czy nie zawiera błędów i taksujesz wzrokiem w poszukiwaniu mądrych terminów.
  3. Potrafisz wykryć sztuczność. Jeżeli ktoś specjalnie wrzuca wszędzie te „mądre terminy” i widzisz, że nie ma to sensu – możesz ukarać daną stronę w swojej klasyfikacji.
  4. Pytasz się innych o polecenia danych witryn i je klasyfikujesz (jeżeli dużo osób je poleca, to pewnie są niezłe).
  5. Pytasz się innych o ich odczucia.

 

Przechodzimy w takim razie do naszego pytania, o to jak wyszukiwarka Google (lub inna) ocenia witryny. Cóż – tak samo. Z tym, że stron jest mnóstwo, więc robi to za pomocą algorytmów. 

 

Kroki analizy strony internetowej przez wyszukiwarkę

 

Powyżej znajdują się kroki, jakie zapewne sam być poczynił, aby ocenić witrynę. „Przetłumaczmy” je na działanie wyszukiwarki:

  1. Wyszukiwarka znajduje strony do swojego rankingu. Robi to za pomocą tzw. robotów crawlujących. Jeżeli chcesz je niejako zaprosić, musisz w kodzie strony obsadzić plik robots.txt . Google może również cię odwiedzić dzięki poleceniu innej strony (o czym więcej w kroku 4).
  2. Wyszukiwarka również ocenia takie parametry jak szybkość otwierania się strony, jej zabezpieczenia (klucz SSL jest dzisiaj koniecznością), sprawdza przejrzystość treści, sprawdza kod pod kątem błędów. Finalnie roboty crawlujące szukają słów kluczowych lub też synonimów (o czym piszę niżej).
  3. Jednocześnie jeżeli ktoś wrzuci tyle słów kluczowych, że strona aż się pod nimi ugnie, wyszukiwarka uzna to za manipulowanie algorytmami.
  4. Jeżeli inne strony linkują do twojej, to niejako przyznają jej polecenia. Oczywiście jest wiele technik pozyskiwania linków, nazywa się to link-buildingiem. Pamiętaj, że jeżeli będzie ich za dużo, a źródła będą pozostawiały wiele do życzenia, wyszukiwarka również może to uznać za oszustwo i ukarać twoją witrynę.
  5. Wyszukiwarka analizuje również zachowanie użytkowników na stronie, między innymi czas, jaki na niej spędzają.

 

Aktualizacje algorytmów

 

Jak widzisz, Google ma pewien cel w działaniu w taki sposób, jaki działa. Chodzi o to, żeby użytkownicy faktycznie trafiali na wartościowe strony. Musi jednak algorytmami odpowiednio zarządzać, ponieważ specjaliści SEO (to ci od pozycjonowania) uczą się ich i zaczynają działać sztucznie.

 

Wyszukiwarka modyfikuje algorytmy i wprowadza nowe. Każdy kolejny ma za zadanie nie utrudnić ci życie, ale sprawić, aby wyniki były bardziej wiarygodne. Dlatego, kiedyś, aby wypozycjonować się na dane hasło, trzeba było często używać tego słowa w mianowniku. Dzisiaj już można śmiało je odmieniać przez przypadki a nawet używać synonimów. Algorytm wykryje również (lub chociaż się postara) czy to, o czym piszesz jest związanie z danym hasłem, czy też je bełkotem mającym go zmylić.

 

Reasumując – strony internetowe powinny być coraz bardziej tworzone pod ludzi, a nie roboty Google. Lepiej i więcej pisząc na dany temat – lepiej się pozycjonujesz, nawet jeżeli nie znasz na pamięć wszystkich technik SEO.

 

Efekt synergii

 

Tak jak napisałem, rozumienie podstaw to fundament. Jednak jeżeli chcesz mieć naprawdę świetne efekty – warto, mimo wszystko, zgłębić wiedzę o technikach, algorytmach i narzędziach. Tutaj polecę ci partnera wpisu – Sunrise System, który specjalizuje się w marketingu internetowym. Koniecznie sprawdź czym jest pozycjonowanie na Sunrise. Jest tam naprawdę dużo wiedzy, którą warto przyswoić.

 

Podsumowanie

 

Jak widzisz, wszystko opiera się na tym, że strona ma być wartościowa. Wszelkie techniki i narzędzia służą tylko udowodnieniu tej wartości wyszukiwarkom. Tworząc swoją stronę daj się lubić – zarówno czytelnikom, jak i robotom.

 

***

 

Artykuł sponsorowany.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
 

Może zainteresują Cię poniższe posty?