Słowa często używane zamiennie, co nie tylko jest mylne, ale i może mocno namieszać. Jak tego uniknąć? Wiedzieć. Dlatego dzisiaj omawiam te pojęcia.

 

O marży często się mówi i słyszy. Narzut już nie jest tak znany. Może bardziej jako „przebitka”. Zaś przychód a dochód w ogóle jest mylone. Z jednej strony warto wiedzieć, co oznacza co –  i nie mylić pojęć. Jeżeli zaś chodzi o zwykłe kalkulacje to, nawet jeśli wydaje nam się, że liczymy marżę, a tak naprawdę chodzi o narzut – zapewne nie ma większych problemów.

Te mogą się pojawić, kiedy nieświadomi różnić podpisujemy umowę z kontrahentem lub agentem sprzedażowym. Mogą też się pojawić przy sprawach księgowych. 

 

Mam nadzieję, że przekonałem Cię do tego, że dzisiejsza wiedza nie jest tylko sztuką dla sztuki, a może wręcz okazać się bardzo przydatna.

Przejdźmy do sedna – do siatki pojęciowej.

 

Marża (ujęcie procentowe)

 

Jest to stosunek zysku do ceny sprzedaży.

Czyli, jeżeli produkt kupujemy za 80 zł, a sprzedajemy za 100 zł, to zysk* wyniesie 20 zł.

Marża więc jest równą, zgodnie z równaniem:

zysk/cena sprzedaży = marża

20/100=20%

 

Narzut (ujęcie procentowe)

 

To stosunek zysku do ceny zakupu.

Jeżeli produkt kupujemy za 80 zł, a sprzedajemy za 100 zł, to  zysk wciąż wyniesie 20 zł – tak samo jak w przykładzie z marżą. Narzut jednak nie będzie równy marży (w ujęciu procentowym), bo wyniesie już, zgodnie z równaniem

zysk/cena zakupu = narzut

20/80= 25%

 

Kiedy narzut = marża?

 

Narzut może być równy marży w przypadku, kiedy mówimy o ujęciu liczbowym. 

W obu przypadkach, które podałem narzut i marża wynoszą tyle samo, czyli 20 zł.

Kończąc temat narzutu i marży wyjaśnię jeszcze kwestię zysku*, który wskazałem w równaniu. Nie jest to realny zysk, a tylko liczba przyjęta w uproszczeniu, aby łatwiej było zaprezentować pojęcia.

*To, że kupisz towar za 80 zł, a sprzedasz za 100 zł, tak naprawdę nie oznacza, że zarobiłeś 20 zł. Od tego zysku należy odjąć koszty m.in.: miejsca dystrybucji (np. najem sklepu), pracowników, promocji.

 

Przejdźmy zatem do kolejnych dwóch pojęć, które bardzo często są używane zamiennie.

 

Przychód

 

Przychód oznacza za ile sprzedałeś, jakie miałeś wpływy.

Jeżeli sprzedałeś 100 sztuk produktu za 100 zł to masz przychód na poziomie 10 000 zł.

W podanym przykładzie mamy więc:

ilość*cena sprzedaży = przychód

10*100 zł = 10 000 zł

 

Dochód

 

Dochód to przychód minus koszty.

Czyli, bazując na poprzednich przykładach: sprzedałeś 100 szt. za 100 zł i masz przychód wynoszący 10 000  zł.

Miałeś jednak następujące koszty:

  • koszt zakupu każdej sztuki towaru -> 80 zł
  • wynajęcie sklepu na czas trwania sprzedaży -> 1000 zł

 

Koszty więc wynoszą:

ilość x cena zakupu + wynajęcie sklepu = koszty

80*100 zł + 1000 zł = 8000 zł + 1000 zł = 9000 zł

 

Dochód zaś wyniesie:

Przychód – koszty = dochód

10 000 zł – 9000 zł = 1000 zł

To oczywiście tzw. dochód brutto. Od tego należy jeszcze zapłacić podatek.

Jeżeli odejmiesz od tego podatek dochodowy, zostanie Ci na czysto (przy CIT 19%) 810 zł co stanowi dochód netto.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
 

Może zainteresują Cię poniższe posty?