Jak ostatnio ustaliliśmy, styl zarządzania należy dopasowywać – i do sytuacji i do ludzi. Dzisiaj o tym jak rozmawiać z pracownikami na poszczególnych etapach ich rozwoju.

 

Koncepcja, którą dzisiaj omawiam, została opracowana przez Ken Blancharda – eksperta w zakresie zarządzania oraz współautora Jednominutowego menedżera. Blanchard usystematyzował i opis poszczególne fazy rozwoju, które dotyczą w zasadzie każdego pracownika.

Fazy rozwoju pracownika (Ken Blanchard)

pracownik ken blanchard

Entuzjastyczny debiutant – etap R1

 

Pracownik dopiero zaczyna pracę. Ma niskie kompetencje, ale wysoką motywację. Nawet jeżeli przychodzi już pewnym doświadczeniem i wiedzą, nie do końca wie jak to zastosować w nowym miejscu pracy, w nowych strukturach i schematach. Etap trwa najczęściej od dwóch do trzech tygodni.

 

Instruktorski styl zarządzania – zadaniem managera na tym etapie jest nauczanie i instruowanie pracownika. Należy mówić jasno i dokładnie pokazywać co i jak. Szef nie musi motywować na tym etapie, gdyż poziom motywacji pracownika i tak jest wysoki.

 

Rozczarowany adept – etap R2

 

Kompetencje wciąż są niskie a i motywacja spada. W tej fazie pracownik konfrontuje swoje założenia i oczekiwana z rzeczywistością. Nie wszystko jest tak jak chce. Nie wszystko mu wychodzi tak jak zakładał. Myli się, gubi. To wszystko sprawia, że staje się zniechęcony i często myśli o odejściu z firmy.

 

Trenerski styl zarządzania – na w tej fazie szef musi wciąż uczyć i instruować pracownika, ale i mocno motywować. Menedżer powinien stawiać na rozmowę i realne wsparcie.

 

Ostrożny praktyk – etap R3

 

Wiedza i umiejętności na poziomie średnim, motywacja i zaangażowanie zmienne. Pracownik osiąga pierwsze sukcesy, jest kompetentny (ale jeszcze nie na poziomie eksperckim). Czasem jednak coś idzie nie tak. Wtedy też spada zaangażowanie i motywacja. Ponadto pracownik nie ma wiary we własne siły.

 

Wspierający styl zarządzania – menedżer udziela już dużo mnie instrukcji, ale wciąż musi wspierać pracownika. Wspieranie polega zarówno na motywowaniu i rozmowie, ale i na pokazywaniu, że wierzy w umiejętności podwładnego – podsyłaniu nowych projektów, delegowaniu odpowiedzialnych zadań.

 

Samodzielny ekspert – etap R4

 

Pracownik osiąga poziom ekspercki – ma wysokie kompetencje i dużą motywację. Wie co robić, jak robić i lubi to robić. Ekspertowi możemy powierzyć wykonanie zadania od początku do końca.

 

Delegujący styl zarządzania – generalnie menedżer nie powinien się wtrącać. Tyle i aż tyle. Nie trzeba też wybitnie motywować pracownika. Delegujemy i oczekujemy efektów. W celu uniknięcia wypalenia możemy powierzyć nowe zadania czy poprosić o mentoring dla pracownika znajdującego się w „niższych fazach”.

 

Fazy dotyczą również czynności/zadań

 

Pracując w danej firmie, pracownik nie robi najczęściej tylko jednej czynności. Rozwija się i podejmuje się nowych zadań. Może więc być tak, że ktoś jest, w obrębie jednego zestawu czynności Samodzielnym ekspertem, ale przy nowym projekcie jawi się ja Entuzjastyczny debiutant lub Rozczarowany adept.

 

Fazy rozwoju pracownika nie są sztywne

 

O tym wspomniałem powyżej – pracownik, który długo pracuje w jednej firmie, przechodzi przez poszczególne etapy po kilka razy (co jakiś czas przechodzi model od nowa). Inna kwestia to „opadanie” do „niższych faz”. Spójrzmy np. na Ostrożnego praktyka. Jeżeli menedżer będzie nieodpowiednio zarządzał to pracownik z tej fazy może wrócić do fazy Rozczarowanego adepta.

 

***

 

Dzisiejszy wpis, chociaż jest samodzielny, to stanowi również wstęp do innego, który niedługo pojawi się na blogu. Będzie on dotyczył zarządzania przez zadania, cele i wizję.

 

Do następnego!

 

Subskrybuj
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
HaniaO
1 rok temu

Świetny wpis! Idealnie oddaje fazy jak się większość pracowników rozwija. Wiem to po swoim przykładzie, że jest dokładnie tak jak opisałeś 🙂 Od siebie dodam, że przełożony oprócz swojego bezpośredniego zaangażowania w rozwój podwładnego może jeszcze wspomóc go poprzez specjalistów od różnego rodzaju szkoleń.

BasiaG
1 rok temu

Zdecydowanie to o czym tu jest napisane popieram. Od siebie dodam, że inwestycja w pracownika poprzez szkolenia może bardzo dużo wnieść dobrego dla firmy. Również sam pracownik może dodać sporo od siebie jeśli zdecyduje się na jakieś studia kierunkowe równolegle z wykonywaną pracą.

 

Może zainteresują Cię poniższe posty?