Robisz kilka rzeczy naraz, bo masz podzielną uwagę i nie chcesz tracić czasu? Zróbmy więc pewne ćwiczenie, które Ci udowodni, że tak nie jest…
W życiu zawodowym, czy to kiedy jesteś zatrudniony na etacie, czy to prowadzisz własny biznes – spraw stale przybywa. Zupełnie odwrotnie jest z czasem – tego mamy coraz mniej. Dlatego czasem kusi, żeby kilka rzeczy „ogarnąć” naraz. I wtedy łapie się za różne projekty i każdego robi się po trochu.
Podobnie często słyszy się (lub stosuje) powiedzenie w stylu „ja sobie sprawdzę maila, ale mów, mam podzielną uwagę”. Brzmi znajomo? Nie mówiąc już o tym, że to nieuprzejme, to też nie ma w tym prawdy. Bo z tą podzielną uwagą… bywa różnie.
Test na podzielność uwagi
Test zrobił nam wykładowca podczas programu Managament w ICAN Institute. Przy założeniu, że każdy uważał, że ma podzielną uwagę – wszyscy go oblali.
Etap 1
Weź kartkę i zrób tabelkę z 3 kolumnami i 23 wierszami. Włącz stoper i zacznij wypełniać tabelę – w pierwszej kolumnie mają znaleźć się liczby (od 1 do 23). W drugiej litery (alfabet bez polskich i obcych znaków, takich jak q czy v). W trzeciej symbole (kolejno kółko, trójkąt kwadrat, i potem znowu lecisz od kółka).
Wypełniaj tabelę idź wierszami; czyli wpisujesz w jednym wierszu: 1, a, kółko, 2, b, kwadrat itd.
Jak dojdziesz do końca wyłącz stoper.
Etap 2
Obróć kartę i zacznij ją wypełniać liczbami, literami i symbolami (jak powyżej), ale tym razie idąc kolumnami; czyli wpisujesz w kolumnie pierwszej: 1, 2, 3 (i tak do 23), potem idziesz do kolejnej (a, b, c aż do z), potem symbole.
Jak dojdziesz do końca wyłącz stoper.
Etap 3
Porównaj wyniki.
Wynik testu na podzielność uwagi
Zakładam, że czas wykonania etapu 1 i etapu 2 jest skrajnie różny. Dlaczego tak się dzieje? Otóż w etapie 1 musisz się cały czas „przełączać”, a w etapie 2 nie musisz.
Tak samo to działa w pracy (czy w życiu codziennym). Jeżeli będziesz uprawiał multitasking to tak jakbyś robił cały czas etap 1. Kiedy skupisz się na jednym zadaniu, a potem na drugim – nie musisz się przełączać i w rezultacie to właśnie w ten sposób oszczędzasz czas.
Co to oznacza w kontekście zarządzania czasem?
Czasem faktycznie trzeba przerwać jedną czynność, żeby np. wykonać ważny telefon. Ale we wszystkich innych wypadkach staraj się skupiać tylko na jednej rzeczy w danym momencie. Jak pokazuje nasz mały test – to bardzo dobra technika zarządzania czasem.