Sprzedawanie produktów pod marką własną jest dla wielu firm (i często również celebrytów) szansą na zwiększenie asortymentu, wejście na nowe rynki i w końcu na większe zyski. Czym są marki własne?

 

Marki własne, z języka angielskiego private label, są produktami, które jedna firma (producent) wytwarza dla drugiej firmy (oferenta) pod jej marką.

 

W praktyce może to wyglądać tak, że Twoja firma chce sprzedawać np. napoje izotoniczne. Nie masz fabryki i know-how, ale wiesz jak dotrzeć do sklepów czy marketów. Zwracasz się więc do producenta private label, który następnie tworzy dla Ciebie ten napój – pod Twoją marką. Ty dostajesz produkt gotowy do sprzedaży i możesz wtedy śmiało podbijać rynek.

 

Zarys historyczny

 

Powstanie marek własnych datuje się lata 1840-1860 – oczywiście w USA*. Oczywiście z biegiem czasu ich pozycja się umacniała. Na początku private label był głównie utożsamiany z detalistami – w tym z sieciami sklepów wielkopowierzchniowych. Sieci wprowadzały do oferty produkty podobne do marek producenckich.

 

W pierwszym etapie produkty private label nie miały nawet brandingu. Były! to tanie i często gorsze jakościowo zamienniki.

 

Jakość marek własnych

 

Już od jakiegoś czasu marki własne zyskują na jakości. Często mają jakość identyczną lub lepszą od marek „oryginalnych” przy nawet dwukrotnie niższej cenie. Sieci mogą sobie pozwolić oferowanie tak dobrych cen, ponieważ, co do zasady, nie mają wysokich kosztów reklam czy tworzenia siatki dystrybucji – same przecież są dystrybutorami. Ponadto mogą wykorzystać tzw. ekonomię skali – przy dużych zamówieniach u producentów marek własnych mogą wynegocjować zaskakujące niskie zarówno komponentów, jak i samej produkcji.

 

Dodatkowo detaliści sprzedają produkty w ogromnych ilościach – więc zarabiając mniej na sztuce i tak osiągają wielkie zyski.

 

Warto wspomnieć jednak, że czasami marki własne są nawet droższe od marek producenckich. Takie produkty określa się mianem marek premium price. I tak w pewnym momencie w kategorii soków pomarańczowych marka Tesco Finest była tą najdroższą**.

 

Marki własne nie tylko u detalistów

Private label to nie tylko detaliści. To także firmy, które chcą wzbogacić swój asortyment. I takim sposobem wiele gwiazd czy celebrytów ma własne linie kosmetyków. Podobnie firmy obuwnicze czy odzieżowe (np. ZARA) wprowadzają do oferty perfumy, które stają się coraz ważniejszym produktem.

 

W tym momencie mogę też pochwalić naszą firmę – producenta perfum pod marką AromaPartners , która współtworzy produkty z wieloma topowymi markami.

 

Zgodnie z powyższym akapitem mogę z własnego doświadczenia powiedzieć, że naprawdę produkty wytwarzane pod marką prywatną mogą mieć świetną jakość – jest to kwestia specyfikacji ustalonej między producentem a zleceniodawcą.

 

***

 

Mam nadzieję, że temat jest dla Ciebie interesujący. Wkrótce pojawi się na blogu nowy post – tym razem o tym jak wygląda produkcja pod marką własną. Warto wiedzieć, bo marki własne i otusourcing produkcji jest są coraz ważniejszym składnikiem zwinnego zarządzania.

 

***

 

Bibliografia

 

*A.R. Sudhagani, S. Mishra, Understanding Private Label Brands, International Journal of Innovate Research & Development, Kwiecień 2016 ; w nawiązaniu do S.J. Hoch, S. Banerji, When Do Private Labels Succeed?, Sloan Management Review, 34 (4), 57-67, 1993

 

** Kumar Nirmalya, E.M. Steenkamp Jan-Benedict, Strategia marek własnych, przeł. Dorota Dziewońska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Wydanie II, Warszawa 2013, s.41-44.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
 

Może zainteresują Cię poniższe posty?