Światowy dzień wellness – 7 kroków do poprawy jakości życia
7 kroków do poprawy jakości życia brzmi zbyt… prosto. Jednak czasami naprawdę niewiele trzeba do zmiany. Przeczytaj wpis, który przygotowałem na Światowy Dzień Wellness. Tak, to prawda –…
Borys Szyc zamieścił wpis w mediach społecznościowych, który miał promować mleko roślinne Alpro. „Problem” w tym, że od przy okazji zamieścił uwagi od reklamodawcy (lub menedżera).
Oto wpis:
Niby śmiesznie, niby nieautentycznie, ale finalnie dosyć zasięgowo. Na tyle zasięgowo, że można śmiało mówić o tym, że post jest wiralem. Czyli o Alrpo mówi się teraz dużo. Ja na przykład do niedawno nie wiedziałem, że taka marka w ogóle istnieje, a dzisiaj piszę post na blogu, gdzie o nich wspominam. Działa? Ano działa. O wpadce mówią największe (i mniejsze też) portale marketingowe, brandingowe, pr-owe. O wpadce mówią gazety lifestylowe. I w końcu ludzie masowo udostępniają post z wpadką w mediach społecznościowych.
Pamiętajmy też, że są różne funkcje reklamy – niektóre mają działać perswazyjnie, a niektóre zwiększać świadomość istnienia brandu. I tutaj wszystko poszło idealnie.
Tak jak piszę, nie wiem czy to było zamierzone, bezpieczniej mówić że nie. I prawdopodobnie nie. Ale efekt jest świetny. A czy aktor na tym stracił? Też raczej nie. Przecież i tak każdy wie jak wyglądają reklamy i każdy wie, że znane osoby reklamują produkty. No i każdy wie, że najczęściej posty są przynajmniej konsultowane z menedżerem lub/i reklamodawcą.
Chociaż dzisiaj wiele przekazów, szczególnie PR’owych jest tworzonych na modelu komunikacji dwukierunkowej (czyli np. komunikacja z followersami na Instagramie, czy z obserwującymi na Facebooku), to wciąż występują modele jednokierunkowe jak np. informacja publiczna czy właśnie publicity.
To, czym jest publicity dobrze podsumować cytatem z Phineasa Barnuma: „nieważne co o mnie mówią, ważne żeby poprawnie napisali nazwisko”. Chodzi o to, żeby było głośno, żeby mówili. Nawet źle. Tutaj za przykład niech posłuży Fame MMA. O „zawodnikach” mówi się raczej negatywnie, a ich działania wołają o pomstę do nieba. Ale sława się zgadza i kasa się zgadza.
Jeszcze raz dodam – nie zarzucam Borysowi Szycowi, że zrobił błąd celowo. Ale chcę pokazać, że często jednak robi się podobne rzeczy celowo. Komunikacją się świadomie zarządza. Podobnie dobrze czasem napisać coś w mediach społecznościowych z błędem ortograficznym – zaangażowanie obserwujących może być wtedy naprawdę duże.
Jakich technik używa się do zwiększania publicity? Między innymi:
Już wiem czym jest mleko Alpro, wciąż lubię Borysa Szyca. Nikomu nic nie zarzucam, ale jeżeli to była „ustawka” – to czapki z głów. Wszyscy możemy się czegoś z tej sytuacji nauczyć.
Przede wszystkim tego, że publicity nie umarło i wciąż jest skuteczne.
7 kroków do poprawy jakości życia brzmi zbyt… prosto. Jednak czasami naprawdę niewiele trzeba do zmiany. Przeczytaj wpis, który przygotowałem na Światowy Dzień Wellness. Tak, to prawda –…
Zapewne zauważyłeś, że wiele bogatych ludzi wcale nie wygląda na bogatych. Z kolei atrakcyjne aktorki często mają zdjęcia w powyciąganych dresach. Czy oni nie dbają i wizerunek? Dowiedz się,…
Dzisiejszy wpis na blogu będzie kontrowersyjny. Jednak może podziałać jak zimny prysznic. Niezbyt przyjemny, ale potrzebny. Można powiedzieć, że interesowałem się propagandą sukcesu „zanim to było modne”. Czytałem…
Niektórzy przez benefit rozumieją „owocowy czwartek”, inni zaś – dom na własność po 5 latach pracy. O niestandardowych świadczeniach piszę w najnowszym Business Life Polska. Dodatkowo – o śnie,…